6 arme pentru a combate depresia

Dacă suferi de depresie, este probabil să te simţi total, cu disperare, uneori într-un mod insuportabil, singur. Depresia este, la urma urmei, o boala a înstrăinării. Te trage în jos, îţi fură bucuria, te privează de energie și entuziasm și te distanțează de ceilalți.
Dar adevărul este că nu eşti singur. Numărul persoanelor diagnosticate cu depresie în lume este extrem de mare: peste 350 de milioane de persoane la nivel mondial. În Uniunea europeană aproximativ 6,6% din populaţie (1 din 15 persoane) suferă de despresie majoră şi, dacă includem în statistică şi anxietatea şi toate formele de depresie, constatăm că 26,6% (patru din 15 oameni) sunt afectaţi. Iar România se regăseşte pe locul 2 în topul depresiei europene.

Atunci când vorbim despre a face faţă depresiei nu există un singur tratament care să se potrivească tuturor. Ceea ce funcţionează pentru o persoană poate să nu aibă nici cel mai mic efect asupra altcuiva, ceea ce se dovedeşte a fi un succes primăvara poate să-şi piardă imediat efectul o dată cu venirea verii.

Depresia este un inamic care trebuie combătut. Este un inamic perfid, care te determină să nu întreprinzi nimic pentru a îţi reveni, să nu faci nimic pentru a-ţi recăpăta dorinţa de viaţă. A decide să îţi reucereşti viaţa proprie din ghiarele haosului de zi cu zi reprezintă o bătălie care necesită arme foarte diferite şi efortul de a le folosi. Iată câteva dintre ele:

1. Exerciţiile fizice
Activitatea fizică regulată determină eliberarea de endorfine care au rolul de a creşte nivelul de energie, de a îmbunătăţii starea psihică şi de a ameliora stima de sine. Nu este necesar un program profesionist de exerciţii fizice. Puţină muncă în grădină, curăţenie în casă sau dans pot fi de ajutor, la fel ca şi mersul pe bicicletă sau exerciţiile de gimnastică aerobică. Importantă este mişcarea, în special mişcarea în aer liber, lumina naturală conducând la creşterea nivelului de vitamină D din corp, aceasta fiind un important factor în combaterea depresiei.

2. Renunţarea la mass-media
Ştirile ne înconjoară oriunde, pe internet, la televizor, pe site-urile de socializare. Mass-media poate avea un impact puternic asupra stării de spirit, mai ales pentru persoanele extrem de sensibile. Dacă ceva pare a fi supărător, închide browserul, schimbă canalul sau dă mai departe pagina. Ţine cont şi de tipul de muzica pe care o asculți. Simţi că îţi îmbunătăţeşte starea de spirit sau dimpotrivă? Are un mesaj pozitiv sau, dimpotrivă, vine cu un mesaj care te face să te simţi rău?

Când a fost ultima dată când ai luat o pauză de la internet cu totul? Citirea e-mailurilor în fiecare dimineață sau a postărilor de pe social media pe tot parcursul zilei poate să te facă să te simţi lent, tras în jos, deprimat și copleșit. A lua pauză de la calculator pentru un weekend te poate face să te simţi eliberat şi relaxat.

3. Practicarea iubirii de sine
Este, probabil, una dintre armele cele mai puţin folosite, dar şi una dintre cele mai eficiente. Mulți oameni refuză ideea de a se răsfăța ei înșiși, dar atunci când reuşeşti să îţi arăţi bunătate ţie însuşi, te valorifi și te onorezi ca pe o persoană demnă de fericire. Fie că este vorba de un masaj, de o manichiură sau o pedichiură, de un costum nou, sau de o baie cu bule, de a lua masa de prânz la restaurantul preferat, sau pur și simplu de a îţi scrie ţie însuţi post-it-uri cu afirmatii pozitive, te ajută să îţi arăţi un pic mai multă dragoste pentru tine.

4. Apelarea la ajutor profesionist
Din păcate, există încă o reţinere în a vorbi despre propriile suferinţe emoţionale din frica unui stigmat din partea societăţii. Suntem extrem de timizi în a vorbi despre problemele noastre, pentru a evita să fim etichetaţi, judecaţi sau greșit înțeleşi. Cu toate acestea, vine un timp în care este necesar să ne dăm permisiunea să căutăm ajutorul de care avem nevoie în loc să rămânem blocaţi în disperare. Psihoterapia, consilierea psihologică reprezintă, alături de medicamentele prescrise de medici un ajutor important în combatarea depresiei. De asemenea, poţi lua în considerare participarea la un grup de sprijin în care poţi întâlni persoane care se confruntă cu acelaşi tip de problemă ca şi tine.

5. Comunitatea
O reţea extinsă de prieteni garantează în mai mare măsură supravieţuirea faţă de alternativa izolării. Sprijinul social ajută oamenii să facă faţă stressului şi traumelor, îmbunătăţeşte stima de sine şi furnizează sentimentul apartenenţei. Spre exemplu, atingerea joacă un rol extrem de important pentru starea de sănătate. Îmbrăţişările cresc nivelul hormonului oxitocină şi determină apariţia sau creşterea sentimentului de siguranţă.

6. Hobbyurile
Desfășurarea de activități de petrecere a timpului liber poate determina atenuarea depresiei. Hobby-urile sunt o mare sursă de eustres, acel tip de stres care ne face să ne simţim încântaţi de ceea ce ne poate oferi viața.

Depresia este o afecţiune psihologică cronică care pare să nu aibă sfârşit, ceea ce face ca persoanele care suferă de depresie să se simtă neputincioși și fără speranță.

Nu de puţine ori, noi oamenii, ne temem să recunoaştem că sentimentele şi emoţiile noastre au un sens pentru că ne temem de fapt că, o dată scoase la lumină aceste sensuri, va trebui să facem ceva cu ceea ce descoperim despre noi înşine. S-ar putea să fie nevoie să facem unele schimbări.
Dacă ai avea cu adevărat de ales între a schimba ceva şi a rămâne blocat într-o suferinţă pishică şi emoţională care îţi însoţeşte toate zilele, toate clipele, ce ai alege?


·